1. CE TREBUIE SA STITI - ALEGEREA UNEI CASE IA TIMP.
Niciodata nu este bine sa va opriti asupra uneia inainte de a observa
cel putin trei, patru saptamani ce se intampla in general pe piata
imobiliara, fara a va informa bine asupra preturilor si tendintelor
cererii si ofertei. Este bine sa vorbiti cu mai multi proprietari
si sa va sfatutiti cu un agent imobiliar pentru a putea analiza
nivelul preturilor din acel moment. Numai atunci veti sti daca locuinta
aleasa merita sau nu banii pe care-I cere proprietarul si va va
ajuta sa negociati, singur sau impreuna cu agentul imobiliar, un
pret corect.
2. STITI UNDE SA CAUTATI?
Cand v-ati hotarat sa cumparati o casa primul lucru pe care trebuie
sa-l faceti este sa va informati foarte bine. Informatiile pot veni
atat pe cale informala (prieteni, cunostinte, colegi de serviciu)
cat si pe cale formala (anunturi imobiliare din ziare si publicatii
sai direct de la agentiile imobiliare la care puteti apela pentru
a va gasi o casa).
3. AGENTIILE IMOBILIARE
Intr-o agentie imobiliara trebuie sa gasesti personal calificat,
care sa-ti ofere siguranta si conditii optime la incheierea tranzactiei.
La agentii apeleaza toti angajatii straini ai firmelor multinationale
care vin in Romania; tot astfel procedeaza si multi oameni de afaceri
care vor sa-si deschida puncte de lucru in alte tari, unde nu cunosc
mediul imobiliar. Prin firme de consultanta imobiliara companii
multinationale cumpara sau inchiriaza sedii de birouri sau locuinte
pentru angajati.
4. STITI CE TREBUIE SA-I CERETI UNUI AGENT IMOBILIAR?
De ce este bine sa apelati la agenti imobiliari? Pentru ca zi de
zi au de a face cu proprietari si oferte de case. Un agent imobiliar
specialist iti va spune ce case sunt de vanzare, la ce preturi,
ce anume trebuie sa verifici la o casa, iti da informatii despre
amplasament, despre zona, despre vecinatati, piete aflate in apropiere,
despre documentatia care trebuie stransa pentru actele de vanzare
cumparare, daca are sau nu casa ipoteca, cine are dreptul sa o vanda
si multe alte lucruri de acest gen.
5. CUM ALEGETI AGENTUL IMOBILIAR?
In primul rand, agentul trebuie sa fie angajat al unei agentii
imobiliare usor de identificat. Firma trebuie sa aiba un sediu fix,
sa fie semnalizata (cu firma la intrare), un birou amenajat ca punct
de lucru cu publicul, cu secretariat, dar si o sala de negocieri,
in care se poate discuta in particular cu clientii amanuntele legate
de plata, bani, confidentialitate. Este iarasi indicat ca agentia
sa fie afiliata unei uniuni profesionale, unde sa-l puteti verifica
activitatea, daca a avut sau nu abateri si daca este acreditata.
Tineti cont de urmatoarele, inainte de a decide daca veti lucra
sau nu cu un agent.
- Daca cumparati o casa, ginditi-va sa lucrati cu un agent specializat
in tipul dvs. de proprietate.
- Agentul va va ajuta sa va concentrati cautarea si sa analizati
piata.
- Agentul aranjeaza sa vizionati case de vinzare si va insoteste
la vizionari.
- Agentul coordoneaza toate aspectele tranzactiei, de la prezentarea
ofertei si pregatirea pentru vizionare la consultanta asupra legislatiei
relevante in vigoare si documentatie pe parcursul tranzactiei
.
- Agentul prezinta oferta vanzatorului si ajuta la negocierea
cumpararii.
Este dificil pentru cumparator si vanzator sa negocieze in mod
direc, deoarece de multe ori exista o lipsa de incredere, o lipsa
de abilitati de negociere. Cumparatorii si vanzatorii nu au cunostinte
specializate despre proprietati, iar procesul de tranzactie necesita
incheierea unei intelegeri. Apar aici probleme legale, legate de
taxe, zonare etc.
6. CE TREBUIE SA STITI DESPRE UN AGENT IMOBILIAR.
Activitatea agentului imobiliar si a agentiei imobiliare sunt
reglementate de legea privind infintarea societatilor comerciale
si OG3/2000 privind activitatea si obligatiile legale ale agentului
imobiliar. Din pacate aceasta lege OG3/2000, nelucrativa pentru
ca este plina de confuzii si lipsita de coerenta unei legi care
in fond reglementeaza o activitate economica cu implicatii profunde.
Totodata, aceasta ordonanta de guvern a suferit mari modificari,
intrucat majoritatea articolelor au fost eliminate ca fiind neconstitutionale.
In practica agentiile imobiliare respectabile membre ale UNAI si
a unor asociatii profesionale au adoptat codul de etica si practica
corecta, astfel incit consumatorii de servicii imobiliare sa poata
sa-si rezolve problema imobiliara in siguranta, rapid si profesional.
Daca lucrati cu un agent, aveti doua optiuni: puteti lucra cu un
agent in regim de contract de intermediere exclusiv. puteti lucra
cu un agent in regim de contract de intermediere deschis.
Ghidul VÃNZÃTORULUI.
Din moment ce ati ajuns aici este evident ca intentionati sa vindeti
un imobil: apartament, casa sau teren si cautati informatii de specialitate,
astfel incat sa incheiati o afacere cat mai profitabila pentru dumneavoastra.
Pentru a realiza acest lucru saunt necesari cativa pasi pe care
putem sa-i parcurgem impreuna:
Stabilirea pretului
Bineinteles ca dumnavoastra sunteti legat in primul
rand afectiv de proprietatea pe care o detineti si din acest motiv
sperati sa obtineti o suma cat mai mare la incheierea tranzactiei.
Totusi situatia trebuie privita in mod realist. Apeland la serviciile
agentiei noastre veti avea parte de consiliere gratuita in domeniul
imobiliar si veti obtine o evaluare realista a pretului.
Publicitate
Oferta dumneavoastra trebuie facuta publica si
veti fi cu atat mai avantajat cu cat sporiti caile si modalitatile
de expunere publica. Noi promovam oferta dumneavoastra utilizand
cele mai moderne forme de publicitate: internet, publicatii locale
si nationale, reviste de afaceri, etc. fara a va ingradi posibilitatea
de a apela la serviciile altor firme.
Selectionarea ofertelor primite in ordinea
importantei si negocierea.
Este bine pentru dumneavoastra sa luati in considerare
toate ofertele ferme primite si sa fiti atent la modalitatile de
plata oferite de fiecare cumparator. Negocierea pretului depinde
in mare masura de acestea precum si de conditiile de eliberare ale
imobilului pe care dumneavoastra le oferiti.
Intocmirea contractul de vanzare-cumparare,
adica transcrierea imobilului.
Inainte de a pune in vanzare imobilul este necesar
sa va asigurati ca toate actele sunt in regula, exemplu: daca este
intabulat si declarat la finante, succesiunea incheiata, impozitele
platite la zi, ipoteca radiata din foaia de sarcini a imobilului,
etc. Puteti pierde o oferta foarte buna de la un client daca toate
aceste aspecte nu sunt puse in ordine.
Apeland la noi puteti evita situatii neplacute cum ar fi:
- Transformarea imobilului dumneavoasta intr-un pasaj pietonal
pe unde sa treaca zeci de vizitatori mai mult sau mai putin interesati.
- Risipa de timp si bani pentru: pregatirea documentatiei de
vanzare, studierea pietei, gasirea potentialilor cumparatori
- Implicarea in tranzactii care ar putea avea urmari dintre cele
mai neplacute
- Imposibilitatea finalizarii unei tranzactii odata incepute
- Neplaceri ce decurg din evaluarea gresita a imobilului.
Cu noi vanzatorul are urmatoarele avantaje:
- Evaluarea realista a pretului
- Descrierea corecta a ofertei: suprafata, sectiune, finisaje
- Selectia cumparatorilor asa incat el va veni in contact doar
cu cei solvabili care au intentii serioase si sunt direct interesati
de oferta lui.
- Securitatea tranzactiei prin studierea atenta a fiecareia dintre
partile tranzactiei: vanzator si cumparator.
- Obtinerea in timpul cel mai scurt a pretului optim si in conditii
de siguranta.
- Verificarea si actualizarea in timp util a documentatiei de
vanzare.
- Prezentarea de oferte prin variate canale de publicitate
Acte in regim de urgenta!
|